Ciała zmarłych są wycieńczone do tego stopnia, że stają się eteryczne, gazowe, plazmatyczne, czyli osiągają konsystencję duchową, tak że są już zdolne przenikać materię grubą, nie wycieńczoną; i dochodzą do takiej nieważkości, zwiewności, że mechanicznie wznoszą się coraz wyżej i w ten sposób opuszczają teren podziemia, przenosząc się na poziom wyższy, choć nadal ziemski, jako duchy czyste, wyzwolone od ziemskich przywiązań, narowów i pseudowartości, tak że pod względem etycznym są bliskie wolnym wszystkich trosk bogom nieba. Prawdopodobnie nie wzniosą się poza sferę ziemską, gdyż nie mogą się pozbyć pewnych złogów materialności ziemskiej, a przede wszystkim swego zakorzenienia w rodzie (żadne zabiegi czyśćcowe im tego nie odbierają!). Najważniejszym więc dla nich punktem oparcia stają się szczyty gór, na zboczach których zostali pochowani, i stąd błogosławią swojemu rodowi i jego posiadłością.
-W. Kotański, Dziedzictwo japońskich bogów. Uranokracja
shin – oznacza boga/bogów, natomiast tō – drogę, ale także sposób postępowania, filozofię i religię. Shintōizm jest wierzeniem pierwotnym, opartym na animizmie a sama jego nazwa została wprowadzona dopiero w VI wieku n.e., wtedy gdy do kraju zawitał także buddyzm. Wcześniej wszystkie obrzędy czy rytuały nie miały jednolitej formy, ale istniały od dawien dawna. Ponadto Shintō nie posiadało nigdy swojego założyciela czy twórcy, gdyż należy do religii naturalnych. Przez długi czas, bo aż do VIII wieku, nie spisywano żadnych ksiąg powiązanych z obrzędami czy mitologią shintoistyczną. Pierwszymi dziełami były księgi Kojiki czyli Księga dawnych wydarzeń oraz Nihonshoki – Kronika japońska. Spisano w nich głównie mity, obrzędy, modlitwy i zaklęcia, które wcześniej przekazywanie były tylko w formie mówionej.
Na czym opiera się Shintō?
Shintō jest systemem politeistycznym, posiadającym naprawdę ogromną liczbę bóstw. Animizm jest podstawą tej religii – wszystko co nas otacza może mieć w sobie cząstkę Kami (神) – ducha, bóstwa. Istoty, które uznawane są za Kami traktuje się jako „nadrzędne” . Posiadają one ponadprzeciętną moc, przez co wierzący otaczają je czcią i podziwem. Kami mają swoje rangi, istnieją więc duchy niższego szczebla i coraz wyższych. Pomniejsze bożki mogą odnosić się do elementów krajobrazu czy rzeczy np. drzew, trawy czy strumyka. Bóstwa wyższych rang mają już istotniejsze znaczenie i często konkretną funkcję (np. Amaterasu – bogini słońca, główne bóstwo Shintō). Duchy czy bóstwa shintō przybierają postać rzeczy, które otaczają ludzi, przez co jest się przez nich otoczonym praktycznie zawsze. Religia shinto jest bardzo różna od naszej, nie mówi w jaki sposób żyć, nie ma zakazów czy nakazów. Nie obowiązuje żadna forma nauczania, oparta jest jedynie na tradycji zakorzenionej w ludziach. Shintōizm nie zakłada, że istnieją osoby doskonałe, nie przekazuje też co jest uważane za dobre a co za złe. Sami wyznawcy żyją jednak w przekonaniu o „wewnętrznej czystości” serca, zgodnie z którym sami określają co jest słuszne. Dla shintōisty najważniejszym obowiązkiem jest modlitwa, nie jest ona jednak tak sprecyzowana jak w innych religiach. To jak będzie wyglądać i ile będzie trwać zależy tylko i wyłącznie od nas samych. Nie ma też z góry wyznaczonego czasu czy dat, kiedy należy zjawiać się w świątyni, by się pomodlić. Należy jednak przestrzegać zasad czystości w świątyni – zakłada to czystość rytualną, polegającą na symbolicznej ablucji. Ogólnie wstępując w progi świątynne powinno się być czystym w sensie rytualnym a także materialnym. Osoba mająca kontakt ze śmiercią, chorobą lub krwią nie powinna znajdować się w miejscu świętym, gdyż jest skalana.
Źródło: https://blog.sakura.co/blog/shinto-religion-in-japan/ |
Święte miejsca
Shintō W religii Shintō miejscem kultu jest Jinja (jap.神社, chram shintoistyczny). By jednak wejść na teren świątyni, należy najpierw przejść przez bramę tori, która oddziela sferę sacrum od profanum. Tradycyjne chramy budowane są z drewna, bez użycia gwoździ. Każde takie święte miejsce składa się z głównej sali, gdzie znajduje się zakryte ciało bóstwa. Jest tam też sala modlitewna, gdzie wierni przychodzą, modlą się i składają ofiary z wina ryżowego i pokarmów. Dla wyznawców Shintō ważne jest oczyszczanie ciała, więc w każdym chramie znajduje się także studnia służąca do tego. Obszar sacrum zaczyna się, tam gdzie powywieszane są papierowe wstążki shide pozaginane w zygzaki. Mają one funkcję ochronną i mają usuwać wszelkie brudy z otoczenia śwątyni. Każda świątynia posiada swojego opiekuna - kapłana, nazywanego kannushi a także kapłanki miko, które pełnią dodatkowe funkcje. W świątyniach odbywają się różnego rodzaju festiwale (matsuri) a także obrzędy. Do najbardziej znanych rytuałów należą m.in. Shichi-go-san (chłopcy w wieku pięciu lat oraz dziewczynki w wieku trzech i siedmiu, odwiedzają chram by podziękować za ochronę kami i modlą się o dalsze zdrowie), Seijin-shiki (ceremonia osiągnięcia pełnoletności po ukończeniu 20 roku życia), czy ceremonie ślubne.
![]() |
Źródło: https://www.grunge.com/758370/the-japanese-pantheon-of-gods-explained/ |
Mitologia
Shintō Jak wspominałam wcześniej, w religii Shintō bóstwa mogą być wszystkim co nas otacza, zarówno elementami przyrodniczymi, zwierzętami oraz przedmiotami. Według mitologii z pramaterii powstały trzy najstarsze bóstwa: Amenominakanushi (jap. 天之御中主 神) – Bóg Rządzący Centrum Niebios, Takamimusubi (jap. 高御産巣日神; 高皇産霊神) - Najwyższa Święta Moc Życiodajna oraz Kamimusubi (jap. 神産巣日神) - Boska Moc Życiodajna. Z nich następnie zrodziło się osiem par bóstw a najmłodsza z nich Izanagi i Izanami dali życie grupie japońskich bóstw oraz stworzyli świat (osiem japońskich wysp). Powoli zapełniali go górami, rzekami, roślinnością, aż powstał bóg ognia Homusubi, przez którego została śmiertelnie poparzona przy porodzie Izanami. Izanagi w rozpaczy porąbał dziecko na kawałki. Potem próbował jeszcze odzyskać żonę z zaświatów, niestety nie udało mu się to. Po powrocie z krainy ciemności Izanagi obmył się w morzu a z rzeczy, które miał przy sobie powstały duchy broniące i reprezentujące godne warunki oczyszczenia. Wtedy wydał na świat także trzy najważniejsze bóstwa japońskie. Gdy obmywał oczy powstali bogini słońca – Amaterasu oraz bóg księżyca Tsukuyomi, a gdy wydmuchiwał nos – zjawił się ostatni z trójki – Susanoo. Po oddaniu władzy nad światem w ręce Amaterasu, Izanagi odszedł.
![]() |
https://fineartamerica.com/featured/samurai-harakiri- seppuku-japan-ninja-shinobi-gift-thomas-larch.html?product=art-print |
Kult cesarzy
Słowo ode mnie o Shintō
Prawie przez całe swoje życie interesuję się kulturą, kuchnią i animacją japońską. Sam
fakt, że ich sposób bycia, święta i ubiór (zwłaszcza yukata i kimono jako odświętne stroje)
potrafią być od naszego – europejskiego stylu życia tak różne, co mnie naprawdę fascynuje.
Z samą religią Shintō miałam pierwszy kontakt poprzez anime i mangę. Dzięki nim zapoznałam
się z niektórymi bóstwami japońskimi czy legendami miejskimi dotyczącymi yōkai, obake czy
innych pomniejszych stworów. Najczęściej oczywiście wspominane były najważniejsi bogowie
(Amaterasu, Susanoo), które nie zawsze były przedstawiane w formie bóstwa – czasami
użyczały samą nazwę zaklęciom czy broniom. Jeszcze w czasach szkoły podstawowej
natknęłam się na anime „Naruto”, gdzie bohaterowie mają niektóre umiejętności (jutsu)
nazwane właśnie na cześć bogów. Najbardziej jednak urzekło mnie przedstawienie mitologii
i religii japońskiej w grze „Ōkami”, która urozmaicała mi chwile wolne mniej więcej dziesięć
lat temu. Główną postacią był biały wilk – Amaterasu, który był wcieleniem bogini o właśnie
takim imieniu. W trakcie rozgrywki poznawało się też innych ważniejszych bogów japońskich
a także zwierzęta z chińskiego znaku zodiaku. Uważam mitologię i religię japońską za bardzo
interesującą i zdecydowanie inną od tej do której jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce. Moim
zdaniem podejście do religii, które posiadają aktualnie Japończycy jest takim, jakie ja
chciałabym przeżywać, będąc osobą wierzącą.
Źródła:
- https://www.tolerancja.pl/?shinto,148
- https://www.gurupodrozy.pl/podroze-ucza/roznica-miedzy-shinto-a-buddyzmem/
- https://histmag.org/Podazajac-droga-bostw-shintoizm-w-kulturze-i-historii-Japonii
- 18619https://bemvoyage.pl/shinto-i-buddyzm-religie-w-japonii/
- Wiesław M. Macek, O religii i kapłaństwie shinto
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz